Context
In 2020 ontving de gemeente Anderlecht, na een projectoproep "Bikes in Brussels" van de Koning Boudewijnstichting, 120.000 euro om de fietsinfrastructuur in Anderlecht te verbeteren. Het project "Safe Bike Anderlecht" is opgedeeld in 2 delen:
- Een studie om de belangrijkste zwarte punten voor fietsers in kaart te brengen (40.000 euro)
- De uitvoering van infrastructuurprojecten om deze zwarte punten op te lossen (€ 80.000)
Het ontwerpbureau Agora heeft tussen 2021 en 2022 een studie uitgevoerd op basis van een burgerenquête die in mei 2021 online is uitgevoerd. De resultaten van deze enquête zijn hier beschikbaar:
Op basis van deze studie is één project geselecteerd om uit te voeren met de middelen van de subsidie, terwijl de andere projecten opnieuw zullen worden geanalyseerd en via andere fondsen zullen worden uitgevoerd.
Fietszone Saint-Guidon
Het geselecteerde project is de aanleg van een fietszone in de Sint-Guidostraat, tussen de Jean Morjaustraat en het De Lindeplein.
Een gewestelijke fietsroute (GFR 9) doorkruist deze straat en er zijn heel wat bezienswaardigheden: Atheneum Go, Nederlandstalige bibliotheek, Aldi, ...
Het doel van het instellen van een fietszone is om de aandacht van automobilisten te vergroten voor de aanwezigheid van fietsers, vooral in de tegenovergestelde richting, om de onderlinge zichtbaarheid van gebruikers te verbeteren en de snelheid te verlagen.
De ontwikkeling van dit project gebeurde met het schoolcontract van Go Atheneum Anderlecht dat dezelfde doelstellingen nastreeft, namelijk het veiligstellen van de schoolomgeving.
Wat is een fietszone?
- Fietsers kunnen de volledige breedte van de rijbaan gebruiken
- Motorvoertuigen kunnen er gebruik van maken, maar mogen fietsers niet inhalen
- De snelheid mag nooit hoger zijn dan 30 km/u
Hier zijn de plannen van de voorgestelde ontwikkeling
Een presentatie van het project wordt georganiseerd op 5 juni 2025 om 18.30 uur in het Atheneum.