De wet voorziet dat elke persoon ingeschreven wordt in de registers van de gemeente waar hij zijn hoofdverblijfplaats gevestigd heeft. De aangifte moet binnen 8 werkdagen gebeuren nadat de nieuwe woning effectief betrokken wordt. Bij de overbrenging van de hoofdverblijfplaats naar een ander land, moet de aangifte van vertrek gebeuren in de Belgische gemeente waar de persoon ingeschreven is ten laatste de vooravond van het vertrek.
> Aangifte van adreswijziging
> Adreswijziging op de identiteitskaart of verblijfsvergunning
> Afvoering van ambtswege
> Aanvraag tot schrapping door derde
Meer informatie over een adreswijziging vindt u op de website van de FOD Binnenlandse Zaken.
► Online
of
► Via E-mail
- Voeg het betalingsbewijs toe:
- 11€ per gezin op rekening: BE64 0910 1074 0252 (ENKEL indien u verhuist vanuit een andere gemeente)
- Mededeling: “adreswijziging”
- Voeg een recto-verso kopie van u identiteitskaart of verblijfsvergunning toe
- Vermeld of u ingeschreven wenst te worden in het Frans of in het Nederlands
PRIJS ?
-
11,00€, als u uit een andere gemeente komt of als u uit de registers bent geschrapt;
-
Gratis, als u binnen de gemeente Anderlecht verhuist.
-
Zodra de aanvraag verwerkt is, wordt u een ontvangstbevestiging (model 2) toegestuurd ; Dit document kan voorgelegd worden aan Parking Brussels om uw parkeerkaart te verkrijgen.
-
De wijkagent komt in principe binnen 15 werkdagen bij u thuis langs ;
-
Als het onderzoek naar de verblijfplaats positief is, ontvangt u een oproeping om het adres op de chip van uw identiteitskaart of verblijfsvergunning te wijzigen.
U kan langskomen na ontvangst van een oproeping van de gemeente, waarin u wordt uitgenodigd om zonder afspraak tussen 8u30 en 12u00 (uitgezonderd woensdag) op het aangegeven adres langs te komen.
Wat neemt u mee?
-
Identiteitskaart of verblijfsvergunning
-
PIN-code van al de personen betrokken bij de adreswijziging
De schrapping van ambtswege van een persoon uit de bevolkingsregisters is een uitzonderlijke maatregel die door het gemeentecollege kan worden genomen op basis van een gedetailleerd verslag dat door de ambtenaar van de burgerlijke stand met de hulp van de lokale politie is opgesteld.
Indien uit het politieverslag blijkt dat de persoon al minstens zes maanden onvindbaar is, kan het gemeentecollege gelasten dat de persoon ambtshalve uit de registers wordt geschrapt. Dit is een proces op initiatief van de gemeente of op verzoek van een derde (bijv. een nieuwe huurder).
Opgelet: de schrapping van ambtswege leidt tot de onmiddellijke annulering van uw identiteitsdocument en kan leiden tot administratieve complicaties. Gelieve dus systematisch en binnen de gestelde termijnen aangifte te doen van uw adreswijziging of tijdelijke afwezigheid.
► Via E-mail
-
Voeg een recto-verso kopie van u identiteitskaart of verblijfsvergunning toe ;
-
Deel de gegevens van de te schrappen persoon (naam, voornaam, geboortedatum of rijksregisternummer EN adres) ;
-
Geef aan of de aanvraag tot schrapping alleen betrekking heeft op de opgegeven persoon of ook op de eventuele andere personen in het gezin.
De aanvraag tot schrapping door derde is gratis.