Referentieadres

Elke gemeente moet Belgen en vreemdelingen met een verblijfsrecht inschrijven in het register. Die inschrijving gebeurt op basis van de hoofdverblijfplaats. Sommige mensen verblijven wel in België, maar hebben er geen hoofdverblijfplaats, zoals mensen die op een schip verblijven, rondtrekkende woonwagenbewoners en daklozen. Volgens de wet worden zij ingeschreven in de bevolkingsregisters met een referentieadres. Dankzij het referentieadres kan de betrokken persoon aanspraak maken of blijven maken op alle administratieve en sociale voordelen. Bijvoorbeeld: geldige identiteitskaart, recht op werkloosheidsuitkeringen, recht op kinderbijslag, aansluiting bij een ziekenfonds, etc…


Let op: de inschrijving op een referentieadres is een uitzondering en kan enkel plaatshebben wanneer er geen inschrijving als hoofdverblijfplaats mogelijk is.

> Referentieadres voor daklozen
> Referentieadres voor bijzondere categorieën


Referentieadres voor daklozen

Burgers die geen woonplaats hebben kunnen, met instemming van het OCMW van Anderlecht, zich laten inschrijven in de registers op een referentieadres bij een:

  • Natuurlijke persoon
  • OCMW

Meer informatie over referentieadressen voor daklozen vindt u op FOD Binnenlandse Zaken.

Procedure?

U moet voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Recht hebben op maatschappelijke dienstverlening ;
  • Dakloos zijn.

Indien aan deze twee voorwaarden is voldaan, moet u allereerst een aanvraag voor een referentieadres indienen bij het OCMW Anderlecht (Raymond Vander Bruggenlaan 62-64).

Na goedkeuring van het OCMW en zodra het dossier door onze diensten is verwerkt, wordt u een oproeping opgestuurd om uw nieuw identiteitsdocument te bestellen.

Na ontvangst van uw oproeping, gelieve een afspraak te maken voor het bestellen van u identiteitsdocument.

Prijs?

De inschrijving op een referentieadres is gratis, u moet enkel betalen voor uw nieuwe identiteitsdocument.

Referentieadres voor bijzondere categorieën

Personen die in een mobiele woning (schepen, woonwagens, etc.) verblijven of om beroepsredenen geen verblijfplaats in België hebben, kunnen zich inschrijven op een referentieadres bij een natuurlijke persoon of een rechtspersoon. Het gaat om:

  • Mobiele woning bewoners (indien langer dans 6 maanden onderweg – binnen Belgisch grondgebied);
  • militairen en burgerpersoneel in het buitenland en hun gezin;
  • diplomatiek en consulair personeel en hun gezin;
  • leden van het personeel van de ontwikkelingssamenwerking en hun gezin;
  • u bent voor minder dan een jaar afwezig voor zakenreizen;
  • beschermde getuigen.

Het referentieadres mag niet uw verblijfplaats (domicilie) zijn. U mag er niet permanent overnachten.

Een inschrijving op een referentieadres om beroepsredenen mag niet langer dan 1 jaar duren. Deze beperking in de tijd heeft evenwel geen betrekking op de personen die uitgezonden worden op verzoek van de overheid (bv. militairen, diplomaten).

Procedure?

Deze aanvraag gebeurt op afspraak.

WAT HEEFT U NODIG ?

  • Uw identiteitskaart of uw verblijfsvergunning OF uw verklaring van verlies of diefstal van uw identiteitsdocument ;
  • Het vooraf ingevulde standaardformulier ;
  • Het door uw werkgever opgestelde bewijs, als u zich om professionele redenen inschrijft op een referentieadres.

Opgelet, indien het gemeentebestuur enige twijfel heeft over de realiteit van de aangevoerde reden (in punt A van dit formulier) zal zij het recht hebben om de overlegging van bewijsstukken te vragen alvorens over te gaan tot registratie op het referentieadres.

PRIJS ?

De inschrijving op een referentieadres is gratis, u moet enkel betalen voor uw nieuwe identiteitsdocument.