Identiteitskaart

Elektronische identiteitskaart (vanaf 12 jaar)

Wie heeft een elektronische identiteitskaart nodig?

Alle Belgen ouder dan 12 jaar.

Hoe en waar kan ik een elektronische identiteitskaart aanvragen en afhalen?

Je gaat naar de bevolkingsdienst in de Van Lintstraat 8 of op het Dapperheidsplein 28A en brengt volgende documenten mee:

  • de oude identiteitskaart
  • een pasfoto op een witte achtergrond
    Opgelet: Is de identiteitskaart voor een minderjarige, dan moet deze minderjarige aanwezig zijn

Hoeveel kost een elektronische identiteitskaart en wat is de levertijd?

Levertijd: ong. 3 weken

Kostprijs: 20,70 euro voor Belgen en Europeanen - 23,40 euro voor biometrische identiteitskaart voor vreemdelingen

Dringende identiteitskaart - Levertijd: 2 dagen – Kostprijs: 112,50 euro

Hoogdringende identiteitskaart - Levertijd: 1 dag – Kostprijs: 213,30 euro (gemeente) - 135 euro (rijksregister)

Wat moet ik doen bij diefstal?

  • Stap 1: aangifte doen in de dienst bevolking Van Lintstraat 8 of op het Dapperheidsplein 28A
  • Stap 2: na aangifte krijg je een “bewijs van aangifte van verlies, diefstal of vernietiging”
    Opgelet: hiermee kan je niet naar het buitenland reizen.
  • Stap 3: bel naar DocStop via 00800 2123 2123 of +32 2 518 2123 om fraude te voorkomen
  • Stap 4: de dienst bevolking vraagt een politieonderzoek aan
  • Stap 5: na het politieonderzoek ga je naar de Bevolkingsdienst waar de aangifte werd gedaan om een nieuwe kaart aan te vragen. Breng ook de oproeping en een recente pasfoto op een witte achtergrond mee.
  • Stap 6: wanneer je de pin/puk-codes krijgt, breng je die mee naar de Bevolkingsdienst waar de aangifte werd gedaan, samen met het “bewijs van aangifte van verlies, diefstal of vernietiging”.