Actualité

closed

De kantoren van het gemeentebestuur van Anderlecht zullen uitzonderlijk gesloten zijn op: vrijdag 10 mei 2024.

De kantoren van het gemeentebestuur van Anderlecht zullen uitzonderlijk gesloten zijn op: vrijdag 10 mei 2024.


De cel OVERLIJDENS (begraafplaats Vogelenzang) zal echetr bereikbaar zijn voor het publiek op zaterdag 11 mei 2024, van 8u30 tot 10u, en dit uitsluitend voor de overlijdensaangiften.

anderlecht.be

Speelpleinen

De ViaVia speelpleinen van Anderlecht organiseert speelweken voor kinderen van 3 tot 12 jaar oud tijdens de schoolvakanties. Wij bieden een mix van recreatieve, educatieve en sociale activiteiten aan, om kinderen tijdens deze periode te vermaken, te stimuleren en te laten groeien. Kinderen kunnen deelnemen aan verschillende spelletjes, sporten, knutsel- & kookactiviteiten en
themadagen. Het doel is om een leuke en veilige omgeving te creëren waar kinderen nieuwe vrienden kunnen maken, hun creativiteit kunnen uiten en nieuwe vaardigheden kunnen ontwikkelen. Ouders kunnen erop vertrouwen dat hun kinderen onder toezicht van gekwalificeerde begeleiders zijn, terwijl ze genieten van een leuke en leerzame ervaring.

Speelweken in de herfst- & krokusvakantie:

Gaat door op 1 gemeentelijke basisschool, voor kinderen van 3-12 jaar oud. Kinderen van
gemeentelijke basisscholen in Anderlecht hebben voorrang.

Contactpersoon: Toumane Badji – 0498 58 89 81 – Viaviaspeelplein@anderlecht.brussels
Inschrijvingen gebeuren op classdojo via de Anderlechtse scholen zelf, anderhalve maand voor de
speelweek begint.

Speelweken in de paas- & Zomervakantie:

Praktische informatie voor inschrijvingen en voor algemene vragen: Home | Vlaamse Gemeenschapscommisie Speelpleinen
Contactpersoon:

  • VGC (voor de inschrijvingen & praktische vragen)
  • Toumane Badji – 0498 58 89 81 – Viaviaspeelplein@anderlecht.brussels (Voor tijdens de speelweken zelf, problemen en praktische vragen).
infrabel

Stedenbouwkundige aanvraag

Infrabel heeft een stedenbouwkundige aanvraag ingediend voor de bouw van haar nieuw hoofdzetel in de Frankrijkstraat.

U bent van harte welkom op een info-sessie omtrent dit nieuw project, op dinsdag 23 april, Frankrijkstraat 91 – 1070 Anderlecht, om 20u (Inschrijving verplicht).

Meer info

activin

Oproep tot partners voor Activ'in 2024/2025

De gemeente Anderlecht is op zoek naar partners om in 2024/2025 culturele en/of intellectuele activiteiten te organiseren voor Anderlechtse senioren en/of personen met beperkte mobiliteit. Doelstellingen: sociale banden aanhalen, isolement bij ouderen tegengaan en culturele activiteiten ontdekken in een gezellige sfeer.

Deadline: 5 mei 2024

Meer informatie

anderlecht.be

Burgerparticipatie en handicap

In de Adviesraad Gehandicaptenbeleid zitten mensen met een handicap (de meerderheid), professionals die in de gemeente werken en ouders van kinderen met een handicap. De raad behandelt alle thema's in verband met handicap in Anderlecht, zoals mobiliteit, toegankelijkheid van openbare plaatsen, toegankelijkheid van administratieve procedures, enz. Over elk thema kunnen aanbevelingen worden gedaan aan de gemeentelijke overheden.

Voor meer informatie: ccph@anderlecht.brussels

 

anderlecht.be

Administratieve hulp

Erkenning van handicap door de DG voor Personen met een Handicap

De Cel Handicap en Autonomie kan u helpen om een erkenning van uw handicap te krijgen van de DG voor Personen met een Handicap (FOD Sociale Zekerheid, vroeger Zwarte maagd). Dankzij deze erkenning kunt u een uitkering en/of andere bijstand krijgen.

Als de maatschappelijk werker u telefonisch niet alle antwoorden heeft kunnen geven, kan hij of zij een afspraak voor u maken:

  • in hun kantoor
  • in een buurthuis bij u in de buurt
  • in het loket in de Frankrijkstraat 99
  • of bij u thuis (onder bepaalde voorwaarden)

Om van deze dienst gebruik te maken, bel 0800 98 990 van maandag tot vrijdag, 8.30u tot 12u, of schrijf naar handicontact@anderlecht.brussels.

Toewijzing voor hulp aan ouderen (APA) met een handicap van Iriscare

Wij kunnen u helpen bij het aanvragen van een tegemoetkoming voor ouderen (APA) bij Iriscare (Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie). De APA is een maandelijkse bijdrage voor 65-plussers die hun zelfstandigheid verliezen en weinig financiële middelen hebben.

U kan meer informatie vinden op de Iriscare-website door hier te klikken:

Tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden met een handicap (THAB) | Ouderen | Burgers | Iriscare

Om gebruik te maken van deze ondersteuning, bel 0800 98 990 van maandag tot vrijdag van 8.30 tot 12.00 uur, of schrijf naar handicontact@anderlecht.brussels .

anderlecht.be

Autonomie

Dienst Begeleid Wonen

Een helpende hand naar autonomie

De Dienst Begeleid Wonen ondersteunt mensen met een licht verstandelijke beperking bij hun levensprojecten. Deze dienst helpt mensen hun zelfstandigheid thuis en in de omgeving te vergroten.

Kandidaten voor deze dienst moeten in Anderlecht wonen of willen wonen en in het bezit zijn van een handicap erkend door het DG Personen met een handicap (FOD Sociale Zekerheid).

Hoe helpt de dienst mensen zelfstandiger te worden?

  1. Door te praten en te helpen moeilijkheden en hulpmiddelen te identificeren;
  2. Door te helpen een manier van doen te vinden die bij deze persoon past;
  3. Door te ondersteunen tijdens het leren.

De dienst biedt ondersteuning die is aangepast aan het tempo van de persoon.

Het team combineert de expertise van een ergotherapeut en een psychologisch consulent. De service is tweetalig, gratis en vindt bij u thuis plaats.

Heeft u vragen? We beantwoorden ze graag!

Om van deze dienst gebruik te maken, bel 0800 98 990 van maandag tot vrijdag van 8.30 tot 12.00 uur, of schrijf naar habitataccompagne@anderlecht.brussels.

 

TOEGANG 1070

Advies over woningverbetering

"Access 1070" is een gratis dienst van de gemeente Anderlecht.

Het doel is ouderen en personen met een handicap (inclusief ouders van kinderen met een handicap) te helpen met de moeilijkheden die ze thuis ondervinden, zodat ze er zelfstandig kunnen wonen, op een bevredigende en veilige manier.

Een ergotherapeut komt gratis bij u thuis. Zij kijkt naar de dagelijkse activiteiten die u problemen opleveren in uw huis. Ze geeft je advies, tips en ideeën voor apparatuur en hulpmiddelen om je leven gemakkelijker te maken.

 

Om gebruik te maken van deze service, bel 0800 98 990 van maandag tot vrijdag van 8:30 tot 12:00 uur, of stuur een e-mail naar access1070@anderlecht.brussels.

SOCIAAL 1070

De maatschappelijk werkers van de afdeling Handicap en Autonomie kunnen je vragen beantwoorden en oplossingen aandragen om u te helpen onafhankelijker te worden in uw dagelijks leven. Hier zijn een paar voorbeelden van wat de maatschappelijk werkers voor u kunnen doen:

  • uw zelfstandigheid ondersteunen en het leven thuis gemakkelijker maken (coördinatie van thuishulp)
  • sociale of gemeentelijke voordelen aanvragen: taxivouchers, contact met een aangepaste vervoersdienst, voedselpakketten, enz;
  • u helpen met procedures, begeleiding, informatie en/of contact leggen met gespecialiseerde sociale diensten: mutualiteiten, OCMW, sociale huisvestingsmaatschappijen, bijdragen, werkloosheidsfondsen, gezins- en pensioenuitkeringen, geestelijke gezondheidsdiensten, jeugdhulpverlening, schuldbemiddeling, gas- en elektriciteitsleveranciers, vrederechter, ziekenhuizen, enz;
  • u helpen met je digitale contacten
  • u informeren over activiteiten en middelen om u te helpen uw isolement te doorbreken;
  • u informeren over je rechten.

Om van deze dienst gebruik te maken, bel 0800 98 990 van maandag tot vrijdag van 8.30 tot 12.00 uur, of schrijf naar social@anderlecht.brussels.

HANDI CONTACT 1070

Begeleidings- en informatiedienst

De Cel Handicap en Autonomie heeft een gids samengesteld om de belangrijkste vragen te beantwoorden die mensen met een handicap en hun familie stellen over alle aspecten van het dagelijks leven (verplaatsingen, opleiding, werk, huisvesting, ontspanning, reizen, enz.)

[Ajouter un lien nommé "Gids Handi contact 1070" et ajoute le fichier pdf NL].

Bel voor informatie of begeleiding 0800 98 990 van maandag tot vrijdag van 8.30 tot 12.00 uur of stuur een e-mail naar handicontact@anderlecht.brussels.

anderlecht.be

Voorzitter of bijzitter zijn van een stembureau.

Wat is de rol van de leden van een stembureau?

De leden van de stembureaus helpen ervoor te zorgen dat het verkiezingsproces soepel verloopt en dat de verkiezingen echt democratisch zijn. Elk bureau is samengesteld uit een voorzitter, een secretaris en 4 of 5 bijzitters.

De voorzitter coördineert de verkiezingsactiviteiten voor zijn stembureau.

De secretaris wordt aangesteld door de voorzitter en moet hem of haar bijstaan bij de coördinatie van het stembureau.

De bijzitters assisteren de voorzitter van het stembureau. Ze zijn in het bijzonder verantwoordelijk voor het controleren van de identiteit van elke kiezer en of hij of zij op de kiezerslijst staat. Ze zorgen er ook voor dat niemand twee keer kan stemmen. Wanneer het stembureau sluit, helpen ze bij het opstellen van de processen-verbaal en de slotdocumenten.

De leden van de stembureaus komen op de verkiezingsdag om 7 uur 's ochtends bijeen om ervoor te zorgen dat de stembureaus om 8 uur 's ochtends open zijn voor het publiek. Omdat er in Brussel elektronisch gestemd wordt, sluiten de stembureaus om 16u00.

Hoe worden de leden van het stembureau benoemd?

Het is de verantwoordelijkheid van de voorzitter van het hoofdbureau van het kieskanton (de vrederechter of zijn plaatsvervanger) om de leden van de stembureaus op te roepen op basis van de kiezerslijst van elk kanton. De burgers die dat willen, kunnen zich opgeven als vrijwilliger om één van de functies van een stembureau uit te voeren (zie hieronder meer informatie over hoe je je kandidaat kunt stellen).

Ben je opgeroepen als voorzitter of bijzitter van een stembureau?

De voorzitters en bijzitters spelen een fundamentele rol in het goede verloop van de verkiezingen. Door hun taken uit te voeren, zorgen deze burgers ervoor dat er democratische verkiezingen worden gehouden. Als je gekozen bent, wees dan trots en een kleine vergoeding zal jouw burgerlijke toewijding belonen.

Net als het stemmen is de rol van voorzitter of bijzitter een wettelijke verplichting. Als je een oproep hebt ontvangen om aanwezig te zijn als voorzitter of bijzitter van een stembureau en je hebt een geldige reden om niet aanwezig te kunnen zijn, dan heb je 48 uur de tijd om de voorzitter van het hoofdbureau van het kanton hiervan op de hoogte te stellen.

Voor de stembureaus van Anderlecht moet het bewijs van verhindering worden afgegeven tijdens één van de permanenties van het hoofdbureau op maandag, woensdag en vrijdag van 16u30 tot 19u op het adres dat vermeld staat op de oproep die je hebt ontvangen.

De gemeentedienst der Verkiezingen kan je op geen enkele manier helpen. Alleen het hoofdbureau, dat een onafhankelijke positie heeft ten opzichte van de gemeente, kan een beslissing nemen over het al dan niet aanvaarden van de redenen die jouw onvermogen om deze taken uit te voeren rechtvaardigen.

Ik ben al X keer opgeroepen als voorzitter of bijzitter en ik wil dit niet meer.

Zelfs als jeal meerdere keren lid bent geweest, kun je nog steeds opnieuw opgeroepen worden als lid van een stembureau. Je kunt deze oproep niet negeren, maar jekunt deze argumenten altijd voorleggen aan het hoofdkantoor van het kanton om van deze taak te worden ontheven.

De voorzitter van het hoofdkantoor van het kanton zal een definitieve beslissing nemen omtrent de zaak. Hij kan daarom besluiten om  je toch op te roepen, ook al benje al meerdere keren lid geweest, als hij van mening is dat dit nodig is om ervoor te zorgen dat de stembureaus over het wettelijk vereiste aantal leden beschikken.

Kan een voorzitter of bijzitter zijn aanduiding weigeren?

Nee, er is geen beroep mogelijk tegen een oproeping als voorzitter of bijzitter. Het is wettelijk verplicht om op te treden als bijzitter. Iedereen die dit niet doet, kan een boete krijgen die kan oplopen tot 1.000 euro.

Wordt de functie van voorzitter of bijzitter betaald?

De bijzitters van de stembureaus ontvangen een presentiegeld als compensatie. Op deze vergoeding wordt geen belasting geheven. De vergoeding voor voorzitters bedraagt  €60 (+ € 40  voor de verplichte vorming), en €37,50  voor de bijzitters en de secretarissen.

Zich als vrijwilliger aanmelden om bijzitter te zijn in een stembureau.

Er zijn meer dan 400 burgers nodig om de 66 stembureaus in Anderlecht in te richten en ervoor te zorgen dat de verkiezingen vlot verlopen! Heb jij zin om een steentje bij te dragen?

Wie kan deel uitmaken van een stembureau?

Je moet een Belgische kiezer zijn die op de dag van de verkiezingen 18 jaar of ouder is en in het betrokken kiesarrondissement (het Brussels Gewest) woont. Kiezer zijn impliceert ook:

  • ingeschreven zijn in het bevolkingsregister op de datum waarop de kiezerslijst wordt opgesteld (1 april);
  • op de verkiezingsdatum (9 juni) niet geschorst of onbekwaam verklaard te zijn om te stemmen.

Belgische kiezers die op de dag van de verkiezingen 16 of 17 jaar oud zijn alsook buitenlandse kiezers, ongeacht hun nationaliteit of leeftijd, mogen dus niet in een stembureau zetelen.

Verkiezingskandidaten en partijgetuigen mogen geen deel uitmaken van een stembureau.

Wil je je kandidaat stellen als bijzitter in één van de 66 stembureaus in Anderlecht voor de verkiezingen van 9 juni en/of 13 oktober, vul dan onderstaand formulier in en stuur het per e-mail naar verkiezingen@anderlecht.brussels.

 

visuel

Projectoproep 2024 voor het verenigingsleven

Onze gemeente lanceert een projectoproep om verenigingen te versterken en synergieën tussen de verschillende VZW’s in Anderlecht te creëren. De geselecteerde projecten zijn gebaseerd op een van de 4 volgende thema’s:

  • Terugwinnen van publieke ruimte voor iedereen via collectieve creaties
  • Professionalisering van het verenigingsweefsel
  • Ouderschapsondersteuning en/of hulp aan eenoudergezinnen
  • Verkleinen van de digitale kloof door een partnerschap met Openbare Computerruimte (OCR)

Deadline: 10 mei 2024

Reglement en praktische info
Selectiecriteria
Kandidaatstellingsformulier

anderlecht.be

Oproep aan vrijwillige assesors voor de verkiezingen

Onze gemeente roept vrijwilligers op onder de burgers die ingeschreven zijn op de kiezerslijsten van Anderlecht om bijzitter te zijn in een van onze 66 stembureaus tijdens de verkiezingen van 9 juni en/of 13 oktober 2024. Als je geïnteresseerd bent, stuur dan vóór 30 april 2024 een e-mail naar verkiezingen@anderlecht.brussels en geef aan voor welke datum(s) je je wilt opgeven als vrijwilliger!

Meer info

anderlecht.be

Oproep aan vrijwillige assesors voor de verkiezingen

Onze gemeente roept vrijwilligers op onder de burgers die ingeschreven zijn op de kiezerslijsten van Anderlecht om bijzitter te zijn in een van onze 66 stembureaus tijdens de verkiezingen van 9 juni en/of 13 oktober 2024. Als je geïnteresseerd bent, stuur dan vóór 30 april 2024 een e-mail naar verkiezingen@anderlecht.brussels en geef aan voor welke datum(s) je je wilt opgeven als vrijwilliger!
Meer info

Elk bureau bestaat uit een voorzitter, een secretaris en meerdere bijzitters, en is open van 8u tot 16u op de verkiezingsdagen. De rol van de bijzitters is om de voorzitter van het bureau bij te staan om het stemmen vlot te laten verlopen. Dit omvat onder andere de registratie van aanwezigheden, identiteitscontrole, stempelen van de verkiezingsoproepen, enz. De leden van de stembureaus ontvangen een presentiegeld. Kandidaten en partijgetuigen kunnen niet optreden als bijzitter. Het bijzitterschap geeft niet alleen blijk van burgerzin, het is ook een verrijkende ervaring die aan de basis ligt van de democratie.

Als je geïnteresseerd bent, stuur dan vóór 30 april 2024 een uw inschrijvingsformulier naar verkiezingen@anderlecht.brussels en geef aan voor welke datum(s) je je wilt opgeven als vrijwilliger!

horaire

Dienst Nationaliteit: wijziging van de openingsuren

Vanaf 8 april 2024 is de dienst Nationaliteit tijdelijk gesloten op woensdag.

De dienst is voortaan geopend op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 8.30 tot 14.00 uur, afhankelijk van de beschikbare plaatsen.

visuel

Oproep voor vrijwilligers 2024

De dienst "Sport - Cohesie - Sociale Zaken" lanceert een oproep voor partners om een pool van vrijwilligers of vergoedde vrijwilligers op te zetten die zich het hele jaar door willen inzetten door verschillende projecten te ondersteunen en te begeleiden. Voorbeelden: sport- en solidariteitsevenementen, ondersteuning van ouderschap, jeugdwerk, ouderenbeleid, enz. 
 
Meer info: social@anderlecht.brussels - 0498 58 89 94

Aanvraagformulier
-

anderlecht.be

Opschorting van de interpellaties van burgers

Vanaf 7 maart verandert de wet betreffende de interpellaties van burgers vóór de gemeenteraadsverkiezingen. Inwoners zullen 6 maanden vóór de gemeenteraadsverkiezingen, dus vanaf 13 april, de gemeenteraad niet meer kunnen interpelleren. De gemeenteraad van donderdag 28 maart zal daarom de laatste gelegenheid zijn voor inwoners om de gemeenteraad te interpelleren. De interpellaties zullen worden hervat na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober, met uitzondering van de raadzitting van december, die zal worden aangewend voor de aanstelling van de mandatarissen in de gemeentelijke vergaderingen.

anderlecht.be

Menu

   
anderlecht.be

PROJECTOPROEP Internationale solidariteit

Deze projectoproep heeft als doel lokale sensibiliseringsinitiatieven te ondersteunen of de capaciteiten inzake internationale solidariteit en ontwikkelingssamenwerking in Anderlecht uit te breiden.

Er kunnen subsidies worden toegekend aan scholen, verenigingen of inwonersgroepen die op het Anderlechtse grondgebied acties ontwikkelen.

De deadline voor het indienen van aanvraagformulieren is op 08 maart 2023 om middernacht voor de projecten die van het academiejaar plaatsvinden.

  • Totaal budget: 12.825 euros
  • Maximumbedrag per project : 4.000 euros
  • 1 project per vereniging, school of inwonersgroep

Wenst u een project in te dienen? Vul dan het inschrijvingsformulier (met de bewijsstukken) in en stuur het vóór 08 maart 2024 naar de cel Internationale Betrekkingen per brief: Cel Internationale Betrekkingen- Rossinistraat, 16 – 1070 Anderlecht, of via e-mail: internationalesolidariteit@anderlecht.brussels, met in de onderwerpregel "Projectoproep: Internationale solidariteit".

Wilt u weten aan welke voorwaarden u moet voldoen om in aanmerking te komen voor deze subsidie en hoe u een kandidatuur moet indienen? Raadpleeg dan het document: « Subsidiereglement » of neem rechtstreeks contact op met de cel Internationale Betrekkingen: 02/436.67.01 of via internationalesolidariteit@anderlecht.brussels

école

Het veiliger maken van de omgeving rond de scholen Scherdemael P14 en Petit Scherdemael M22

In het kader van het veiliger maken van de omgeving rond de scholen Scherdemael P14 en Petit Scherdemael M22 werd besloten om de rijrichting op de Camille Vaneukemlaan te wijzigen en de schoolstraat te herstellen. Na de vergadering van 20 november 2023 werden 2 scenario's geselecteerd. Deze 2 scenario's zullen elk het onderwerp maken van een testfase tussen nu en het einde van het schooljaar. 

Meer info

anderlecht.be

Het veiliger maken van de omgeving rond de scholen Scherdemael P14 en Petit Scherdemael M22

Geachte bewoners,

In het kader van het veiliger maken van de omgeving rond de scholen Scherdemael P14 en Petit Scherdemael M22 werd besloten om de rijrichting op de Camille Vaneukemlaan te wijzigen en de schoolstraat te herstellen. Na de vergadering van 20 november 2023 werden 2 scenario's geselecteerd. Deze 2 scenario's zullen elk het onderwerp maken van een testfase tussen nu en het einde van het schooljaar.

Het eerste voorstel is om van de hele straat een beperkte eenrichtingsstraat te maken. De rijrichting blijft behouden, waardoor gemotoriseerd verkeer van de Neerpedestraat naar de rotonde Pierre de Tollenaere kan rijden.  
Deze optie zal worden getest tussen 22/01/2024 en 08/04/2024.

Het tweede voorstel is om van het gedeelte tussen de Neerpedestraat en het "plein" in het midden van de straat beperkt eenrichtingsverkeer te maken. De rijrichting blijft behouden, waardoor gemotoriseerd verkeer vanaf de Neerpedestraat richting de rotonde Pierre de Tollenaere kan rijden.
Deze optie zal worden getest tussen 08/04/2024 en 14/06/2024.


De schoolstraat zal gedurende de 2 testfasen actief zijn.

Ter herinnering, Een schoolstraat is een straat waar de ingang van een school zich bevindt en die aan het begin en einde van de schooldag tijdelijk is afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Tijdens deze sluitingsperiode mag de straat alleen te voet of met de fiets worden gebruikt. Auto’s en scooters mogen daar niet rondrijden. De bewoners van de betreffende straat kunnen met de auto de straat verlaten en binnenrijden, maar rijden stapvoets en verlenen systematisch voorrang aan voetgangers en fietsers.

Meer informatie over hoe het werkt vindt u op onze website: https://www.anderlecht.be/nl/schoolstraten.

Tegelijkertijd wordt ook van de Dokter Huetstraat een beperkte eenrichtingsstraat gemaakt, in de richting van de Itterbeeklaan richting de rotonde Pierre de Tollenaere. Dit naar aanleiding van klachten over te hoge snelheden en schade aan geparkeerde voertuigen.
Deze verandering wordt getest vanaf 22/01/2024 tot het einde van het schooljaar.


Houdt er rekening mee dat de datum van de wijziging van de bewegwijzering licht kan variëren afhankelijk van technische en menselijke vereisten.
We nodigen u uit om tijdens deze testfasen bijzondere aandacht te besteden aan de evolutie van de bewegwijzering.

We blijven tot uw beschikking mocht u vragen of opmerkingen hebben.

anderlecht.be

Openbaar onderzoek betreffende Brussels Airport

Aanvraag bij het Vlaamse Gewest tot hernieuwing van de milieuvergunning
Op 6 juli 2023 diende Brussels Airport Company haar aanvraag voor de vernieuwing van haar vergunning voor de uitbating van Brussels Airport in bij de Vlaamse overheid. Aangezien de infrastructuur van de luchthaven zich op Vlaams grondgebied bevindt, is het Vlaams Gewest bevoegd om deze vergunning af te leveren. De vergunning zal voorwaarden bevatten die een kader bieden voor de activiteit en het mogelijk maken om milieuhinder te beperken of te voorkomen. Deze voorwaarden zijn specifiek voor een ingedeelde inrichting of algemeen voor de activiteiten.  
 
In het geval van Brussels Airport legt de toekenning van de vergunning het kader vast voor de uitbating van de luchthaven, zoals:

  • het gebruik van de banen (opstijgingen en landingen, inclusief taxiën en testvluchten)
  • het aantal toegestane vluchten per jaar
  • het aantal toegestane nachtvluchten of het toegestane vliegtuigtype

Het mag ook een jaarlijkse geluidsreductiedoelstelling vaststellen voor het gebied rond de luchthaven. Het legt echter geen vliegroutes of vluchtprocedures vast, die onder de verantwoordelijkheid van de federale overheid vallen.
 
Hoe deelnemen aan het openbaar onderzoek?
De Vlaamse overheid organiseert een openbaar onderzoek naar deze aanvraag om de vergunning van de luchthaven te vernieuwen tussen 10 oktober 2023 tot en met 8 januari 2024. Daarna mogen er geen bezwaarschriften meer worden ingediend. Dit openbaar onderzoek staat open voor elke burger die van mening is dat hij of zij getroffen kan worden door het project waarop het openbaar onderzoek betrekking heeft. Tijdens deze periode kunt u het dossier van de vergunningsaanvraag raadplegen en uw opmerkingen indienen. Het volledige dossier kan worden geraadpleegd op het platform "Omgevingsloket": Een niet-officiële Franse versie van de belangrijkste documenten (niet-limitatieve lijst) zal ook beschikbaar zijn op de website van Leefmilieu Brussel.
Tot en met 8 januari 2024 kan u reageren op het openbaar onderzoek. U moet uw opmerkingen en feedback overmaken via het “Omgevingsloket”, of per brief aan een van de 4 volgende gemeenten: Zaventem, Steenokkerzeel, Machelen, Kortenberg (volledige adressen volgen). Wij nodigen u uit om parallel uw reactie ook te versturen naar het volgende e-mailadres: airport@leefmilieu.brussels, opdat uw reacties zullen toegevoegd worden aan het advies van het Brussels Gewest, wat het Gewest ook de mogelijkheid geeft om een register bij te houden van de opmerkingen van de Brusselaars.
 
Infosessie
Op donderdag 14/12/2023 om 18u zal er een digitale informatiesessie zijn met uitleg over de milieueffectenstudie die werd uitgevoerd in het kader van de hernieuwing van de milieuvergunning voor de luchthaven. Om deze digitale sessie bij te wonen moet u zich inschrijven via volgende link:
https://www.brusselsairport.be/nl/neighbours-and-spotters/environmental-permit-brussels-airport

 

 

 

slic

Statbel organiseert een officiële enquête bij een aantal huishoudens in Anderlecht

Het Belgisch statistiekbureau (Statbel) organiseert een officiële enquête bij een aantal huishoudens in Anderlecht, willekeurig geselecteerd uit het rijksregister. De enquête spitst zich toe op inkomen en levensomstandigheden. De verzamelde gegevens zullen worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek, het nationaal hervormingsprogramma en de armoedebarometer. De geselecteerde huishoudens zullen tussen januari en juni 2024 gecontacteerd worden door de enquêteurs van Statbel, en degenen die ervoor kiezen om deel te nemen ontvangen een vergoeding.